Wednesday, September 16, 2009

ADHD.

Aku sering juga pening memikirkan cara yang terbaik untuk mengurus tingkahlaku murid-murid kategori ADHD. Letih melayan kerenah mereka...macam-macam perangai. Ada yang gemar menyanyi dari awal samapi habis p&p..ada yang gemar bersembang yang kadang-kadang aku sendiri tak faham..ada yang berlari-lari..melompat-lompat sewaktu p&p berjalan..Baru aku tahu itu sebenarnya kanak-kanak ADHD...huhuhu. Sebabnya sebelum ini aku sekadar membayangkan ciri-ciri kanak-kanak ADHD melalui pembacaan. Realitinya begitulah...haram diam budak ADHD ni. Tapi kadang tu enjoy juga tengok diorang...aku yang mengantuk jadi hyper juga. Hehehe....

Kanak-kanak macam ni nampak macam kanak-kanak normal lain. Yang membezakan mereka adalah tahap keupayaan memproses maklumat. Sebab tu la bila belajar mereka bermasalah pembelajaran...sebab susah nak fokus, susah nak terima arahan guru, susah nak terima dan simpan info...kesimpulannya mereka tak dapat didaftarkan sebagai murid-murid perdana. Keputusan yang terbaik adalah mendaftarkan mereka ke dalam kelas khas supaya mereka dapat dididik dengan cara yang khusus.

Disebabkan mereka ini bermasalah dalam pembelajaran dan juga disiplin ketika dalam kelas, aku ingin kongsikan bersama apa yang diperolehi daripada pelbagai sumber dan pemahaman. Daripada salah satu sumber, ada tiga perkara utama yang menentukan keberkesanan intervensi untuk ADHD:
  1. mengalihkan sesuatu yang menyebabkan kanak-kanak ini hilang tumpuan pada p&p,
  2. mencipta persekitaran yang mendorong kanak-kanak ini memberikan tumpuan kepada p&p.
  3. simple, terang, nyata dan jelas.

Methods dan strategi yang perlu diambil perhatian:
  1. Suasana dan persekitaran kelas
  • tenang, kurang gangguan dan kemusnahan
  • tiada gangguan pandangan, pendengaran mahupun kejadian mengejut
  • terang, nyata dan jelas bagi setiap murid
  • setiap murid ada ruang mereka sendiri
  • mereka perlu dilayan sebaiknya
  • persekitaran yang positif dan menggalakkan
  • ruang bilik darjah yang mencukupi dan fleksibel untuk pergerakkan murid
2. Ruang kerja
  • ruang yang luas antara meja
  • murid dapat melihat murid lain melakukan tugasan
  • kurangkan segala gangguan
  • letak meja murid berdekatan dengan meja guru
3. Aktiviti fizikal
  • memberikan peluang untuk aktiviti fizikal
  • elakkan aktiviti yang tidak memerlukan pergerakkan fizikal
  • cuba kenalpasti sumber-sumber yang membahayakan murid
4. Tugasan
  • memberi galakkan kepada murid untuk bekerja dalam kumpulan
  • sering bersoaljawab dengan murid tentang apa yang perlu mereka lakukan seterusnya
  • tugasan perlu diterangkan dengan jelas supaya murid tahu apa yang sedang dan akan dilakukan.

Ada lagi ni...tapi aku tak sempat nak translate.
  • Staff meaning what they say and backing up words with actions
  • Staff making sure the pupil knows what they want and don’t want
  • Practices which do not threaten or put down
  • The freedom for pupil and teacher to express good and bad feelings constructively
  • Not excusing bad behaviour on the grounds that a child has ADHD. The teacher is in charge and all the pupils should know it
  • Clarity in communication of expected standards of good behaviour
  • Staff meaning what they say and backing up words with actions
  • Gaining the attention of the pupil before giving an instruction
  • Finding an agreed way of gaining attention without necessarily saying the pupil’s name
  • A positive ethos of trust, fairness, openness and encouragement to do well
  • The pupil feeling supported in taking responsibility for his/her own behaviour
  • Classroom discipline being based on expressions of the good behaviour that is wanted, rather than on unwanted bad behaviour
  • Frequent and specific feedback to the pupil about their behaviour
  • The consequences of both adhering to and breaching expected standards of behaviour being clear and consistently delivered.
Setakat ini dahulu yang dapat aku kongsikan pada hari ini. Aku akan explore lagi dunia ADHD dan kongsikan dengan sesiapa.

To be continued.......





No comments:

Post a Comment