Saturday, July 18, 2009

Kerja??Ada apa pada kerja...

Assalamualaikum....

Pada kali ini aku ingin kongsikan pengetahuan dan idea berkaitan dunia pekerjaan. Aku ni dulu masa kecik2 banyak juga berangan-angan. Sekejap nak jadi jururawat, sekejap nak jadi polis, tentera laut, manager dan macam-macam lagi. Tapi satu yang aku tak lupa ialah CIKGU. Pernah juga terberangan nak jadi cikgu sebab suka tengok cikgu-cikgu aku yang comel dan smart.

Sebenarnya apa juga pekerjaan yang kita cita-citakan tu baik-baik belaka. Melalui pekerjaanlah kita dapat menyambung nyawa kita dan juga ahli keluarga kita. Melalui pekerjaan, kita dapat makan, kereta, baju yang cantik-cantik dan macam-macam lagi. Tetapi yang menjadi masalah ialah cara kita bekerja. Adakah pekerjaan kita tu menyekat atau menghalang diri kita daripada mengingati akhirat? Adakah pekerjaan kita itu punyai ruang untuk kita sujud bertafakur kepada Tuhan? Adakah pekerjaan kita itu membuat kita lupa untuk bersantai bersama keluarga?

Sebab itulah aku selalu pohonkan doa supaya aku dapat mencapai angan-anganku untuk menjadi seorang guru. Tidak kiralah sama ada guru aliran perdana mahupun aliran khas. Asalkan aku tidak lalai bahawa aku ini hamba Allah, seorang isteri, seorang ibu, seorang anak, kakak dan warganegara Malaysia. Betapa banyak tanggungjawab yang dipikul...tapi kalau ikhlas insyaallah....Allah akan permudahkan perjalanan kita walaupun ombak badai datang menguji aku.

Aku bersyukur sebab mungkin aku akan sampai ke destinasi impian ku. Bersyukur kerana pada hari ini aku punyai keluarga dan rakan-rakan seperjungan (IPIP) yang sering memberi perangsang dan semangat untuk terus hidup dan berbakti. Pohonku moga aku tak LALAI.

No comments:

Post a Comment